Zomermatinee: Antoine Tronquo & Marcel Ketels | 3 augustus 2024

Zomermatinee: Esra Jonckman | 10 augustus 2024
juli 6, 2024
Zomermatinee: Consort of Voices | 27 juli 2024
juli 5, 2024
 

INFO


PROGRAMMA

J.S. Bach (1685-1750) Triosonate" in sol-gr. (BWV 1039)
Adagio - Allegro ma non presto - Adagio – Presto
Orgel en traverso

J.S.Bach
Praeludium & Fuga in sol-kl. (B.W.V 558
orgel solo.

W. Ceuleers (°1962)
Adagio uit de Triosonate nr. 6, in fa-kl

J.S. Bach
Gavotte, Sarabande en Gigue uit cellosuite (BWV 1011) in re-kl
Blokfluit solo

J.L. Krebs (1713-1780)
Trio in do-kl
Traverso en klavecimbel

J.S. Bach
Grave uit: Sonate nr. 2 voor vioolsolo (BWV 1003)
Blokfluit solo

J.S. Bach
Arioso uit Cantate (BWV 156)
"Ich steh mit einem Füss im Grabe"
Blokfluit en klavecimbel

J.S. Bach
Triosonate (BWV 525) transcriptie voor orgel in fa-gr
Allegro - Adagio - Allegro.
Blokfluit en orgel


UITVOERENDEN

Antoine Tronquo (1966) volgde de muziekhumaniora aan het Lemmens instituut te Leuven. Hij zette aan deze instelling zijn studies verder waarbij het consequent volgen van de seminaries oude-muziekpraktijk bij E. van Nevel bepalend waren voor zijn stilistische vorming inzake vroege muziek. Parallel met deze studie volgde hij masterclasses voor orgel bij J. Huys, H. Schoonbroodt, D. Roth en J. Boyer naast klavecimbel bij B. van Asperen. Voor de interpretatie van de oud-Engelse muziek genoot Antoine onderricht aan de Giles Internat. Organschool In Londen. Hij behaalde het hoger diploma orgel aan het conservatorium te Luik, en nadien het diplome de virtuosité aan de Schola Cantorum te Parijs in de orgelklassen van M-L Langlais en J.P Imbert. Zijn concertpraktijk omvatte optredens in een aantal orgelconcertcycli, dit zowel in binnen- als buitenland. Op het 6e internationaal Orgelconcours in Italië werd hij gelauwerd als derde laureaatfinalist. Recentelijk maakt hij deel uit van het organistenteam in de St.Pieterskerk Leuven. Hij bespeelt daar het gerestaureerde en unieke Delmotte-orgel, oorspronkelijk gebouwd voor de wereld-expo van 1955 in Brussel.

Marcel Ketels studeerde oude muziek (theorie, kamermuziek en instrumentaal spel) aan de conservatoria van Gent en Brussel bij onder andere Barthold Kuijken, Oswald van Olmen en Johan Huys. Hij ontwikkelde zich tot een vooraanstaand bespeler van de blokfluitenfamilie en van de traverso, waarvan hij de muzikaal- esthetische achtergronden vanuit een historisch perspectief op een eminente wijze beheerst. Marcel trad op in binnen- en buitenland in diverse gespecialiseerde ensembles: Les Enemis Confus, Pandora, Collegium Aureum, La Chapelle Royale, Anima Aeterna… Hij passeerde op diverse gerenommerde festivals zoals: Salzburger Festspiele, Holland Festival, Festival Cervantino (Mexico), Poznan (Polen), Viterbo (Italië), Varna (Bulgarije). Tevens gaf hij lezingen in Dublin (Royal Academy of Music), Gemeentemuseum Den Haag en op het Fesltival van La Baule (Frankrijk). Hij maakte tal van radio-, TV – en plaat / CD-opnames. In 1980 werd hij laureaat in het Musica Antiqua-concours te Brugge. Marcel Ketels is eredocent aan het Koninklijk Muziekconservatorium / School of Arts- Hogeschool Gent, waaraan hij bijna dertig jaar verbonden was als docent kamermuziek, blokfluit en Theorie & Uitvoeringspraxis van de Oude Muziek. Hij was gedurende 18 jaar tevens directeur van de Kunsthumaniora Muziek en Dans te Gent. Op een gepassioneerde en erudiete manier brengt hij nog steeds oude muziek.


.