Matthäus Passion in Aardenburg raakt de toehoorder in het hart
Door Jeanette Vergouwen
Nog nooit hoorde ik een uitvoering van de Matthäus Passion die zo diep doordrong. Er werd met hart en ziel gemusiceerd en daardoor kwam de muziek direct naar binnen bij de toehoorders. Dan maakt het ook helemaal niet uit of je gelovig bent of niet, deze muziek is gewoon een godsgeschenk. Wat onderscheidde deze uitvoering dan van andere edities? Dat zal voor ieder verschillend zijn, maar voor mij was het de perfecte balans.
Een solistencast die werkelijk schitterde, instrumentalisten die prachtige obligate partijen speelden en attent begeleidende orkesten. Op enkele kleine ongelijkheden na, was het een perfecte uitvoering.
Het boeiende van de interpretaties van de Nederlandse Bach vereniging (NBV) is dat elk jaar een andere dirigent zijn visie op dit werk doorgeeft aan de uitvoerenden. Om de twee jaar leidt Jos van Veldhoven zelf zijn NBV. Hij bestudeert al jaren de werken van Bach en komt met noviteiten. Deze keer de asymmetrie tussen de koren. Het Coro I werd versterkt door 8 repiënisten en het Coro II bestond louter uit de vier solisten. Daardoor klonken O Schmerz en Ich will bei meinem Jesu wachen van de tenor met het Coro II veel intiemer en waren de korte commentaren van Coro II meer emotioneel beladen. Zo zou het ook daadwerkelijk geklonken kunnen hebben in de tijd van Bach.
Jos van Veldhoven dirigeerde stijlvol en gaf alleen de hoognodige zaken aan. Hij zorgde er voor dat de muzikale lijnen doorklonken en gaf de solisten de ruimte voor eigen invulling van versieringen. De evangelist stond op de kansel en vertelde op een dramatische, juiste wijze. De koren kregen een goede dramatische invulling en dynamisch klonk alles sterk en vol emotie. Alle aria’s werden zo muzikaal gebracht. De Basso continuo instrumenten ondersteunden niet alleen, hun spel was stimulerend. En dan de vondst om de gambapartij te verdubbelen met een cello tijdens de Geduld, geduldaria, en dat kleine ritenuto aan het slot, fenomenaal. De grote koren waren volledig in balans. Niemand setzte sich mit Tränen nieder, Tranen, jawel, maar dan van ontroering.
Matthäus Passion van Bach
Door de Nederlandse Bachvereniging, Kampen Boys Choir o.l.v. Jos van Veldhoven. Solisten: Nicolas Mulroy tenor (Evangelist), Julia Doyle sopraan, Tim Read alt, Robert Murray tenor, Andreas Wolf bas (Christus), Lore Binon sopraan, Alex Potter alt, Charles Daniels tenor, Sebastian Noack bas. Gehoord zaterdag 12 april in de Sint Baafskerk in Aardenburg.