Evenwichtige Matthäus met topmomenten
Door Jeanette Vergouwen
Als je al meer dan dertig jaar elk jaar één of meerdere passie uitvoeringen volgt, wil je verrast worden. De Nederlandse Bachvereniging brengt de Matthäus Passion van Bach elk jaar met ofwel Jos van Veldhoven of een gastdirigent. Dit garandeert een steeds wisselende visie.
Het dramatische verhaal kan sereen, verhalend of dramatisch sterk vertolkt worden. Peter Dijkstra koos voor een serene en toch emotionele interpretatie. Hij deed hiermee recht aan de teksten en aan de dynamische muzikale inhoud. Dat hij ook de aria’s bleef dirigeren was overdaad. Zijn tempokeuze was aan de vlotte kant, de wijze waarop hij de koralen liet zingen was verrassend, zeker het koraal Wenn ich einmal soll scheiden dat triple piano en a capella werd vertolkt. Een verrassing die voor kippenvel zorgde.
De tweekorigheid van het werk kwam heel goed over. De muzikale structuur was duidelijk, de inbreng van de twee koren en twee solistenkwartetten was overtuigend, sereen en transparant. Ook de zes jongens zongen een mooie cantus firmuspartij tijdens het openingskoor. In deel 1 was de spanningsboog niet sterk en de uitvoering soms wat fragmentarisch, in deel 2 zaten geweldige topmomenten en voelde je als toeschouwer niets meer van de bittere kou. De uitvoering 2013 mag als ondertitel ‘Dit is pas lijden’ meekrijgen.
De solistencast was homogeen en het was gewoon fijn om naar de verschillende aria’s te luisteren. De evangelist bracht zijn partij met verve, maar zijn stem klonk regelmatig te metalliek. De Christuspartij werd met voldoende drama ingevuld. Andreas Wolfs bezit een stevige, mooie soms wat nasale basstem. Tenor Getchell nam ook de aria van tenor 2 voor zijn rekening en hij bracht deze moeilijke aria’s met verve. Het duet So ist mein Jesus door sopraan en alt werd perfect gezongen en de aria’s Erbarme dich en Aus Liebe waren hemelse hoogtepunten, emotioneel sterk en technisch volmaakt. Ook de obligate instrumentale partijen klonken schitterend mede door de subtiele kleurnuances. De inbreng van theorbe, gamba en andere basso continuo instrumenten was goed, alleen jammer dat de ruis van de verwarming meespeelde als extra basso continuo instrument.
Matthäus Passion van J.S. Bach
Door de Nederlandse Bachvereniging orkest en ripiënisten, Kampen Boys Choir o.l.v. Peter Dijkstra. Solisten: Erik Stoklossa tenor (Evangelist), Monika Mauch sopraan, Maarten Engeltjes alt, Robert Getchell tenor, Andreas Wolf bas (Christus), Heleen Koele sopraan, Alex Potter alt, Mikael Stenbaek tenor, Henk Neven bas. Gehoord zaterdag 23 maart in de Sint Baafskerk in Aardenburg.
Foto: Peter Dijkstra