parallax background

17 eeuws Deutsches Requiem Nederlandse Bachvereniging

Een speciale Stabat Mater | 6 maart 2022
maart 8, 2021
 

Een project van de Nederlanse Bachvereniging rondom Allerzielen

PROGRAMMA

Jos van Veldhoven stelde het programma samen (zoals Brahms dat deed in zijn Deutsches Requiem) met teksten die hoop en troost bieden. Muziek van 17de eeuwse componisten zoals Schein Schütz, Pachelbel, Böhm en Biber. Echte barokcomponisten, maar heel verschillend van stijl

UITVOERDERS

De Nederlandse Bachvereniging met Jos van Veldhoven, dirigent. Hana Blazikova, sopraan. Isabel Schicketanz, sopraan. William Knight, tenor. Guy Cutting, tenor. Peter Kooij, bas. Vijf solisten, vijf ripienisten, zestien instrumentalisten


OVER HET CONCERT

Er heerst, zeg maar Brahmiaanse verwarring, omtrent de informatie over dit concert. Die ontleen ik direct aan de nederlandse Bachvereniging. Hierbij de integrale tekst die ik uit hun jaarprogramma heb overgenomen: De titel van het imposante ‘Deutsches Requiem’ van Johannes Brahms is op zijn minst misleidend. Brahms gebruikt helemaal niet de Latijnse requiemtekst en bovendien zei hij zelf dat hij het woord ‘Deutsches’ liever zou vervangen door ‘menschliches’. Met de grootste precisie stelde hij een bloemlezing van teksten samen op thema’s rondom de dood en het hiernamaals. Hij putte daarbij uit de Duitse Bijbelvertaling van Martin Luther die hij zag als poëtische literatuur. Brahms vermeed zorgvuldig het gebruik van strikt liturgisch gebonden teksten. Door deze volstrekt persoonlijke benadering ontstijgt zijn ‘Deutsches requiem’ liturgie en zelfs religie. De muziek en de teksten bieden troost, hoop en bemoediging aan de geliefden, aan de overlevenden, aan de mensheid.Brahms had als componist én musicoloog een intense belangstelling voor de muziek van de grote componisten uit de zeventiende eeuw. De componisten van Duitstalige kerkmuziek uit de zeventiende eeuw gebruiken precies dezelfde woorden die meer dan tweehonderd jaar later in het werk van Brahms terugkomen. Dat maakt het mogelijk om een zeventiende-eeuws ‘Deutsches requiem’ samen te stellen waarbij Brahms – avant la lettre- de programmeur is. Voormalig artistiek leider Jos van Veldhoven heeft zich altijd sterk gemaakt voor dit 17e -eeuwse vocaal instrumentaal repertoire. De Bachvereniging is daarom blij weer met hem te werken in dit programma. Nederlandse Bachvereniging Jos van Veldhoven, dirigent Hana Blazikova, sopraan Isabel Schicketanz, sopraan William Knight, tenor Guy Cutting, tenor Peter Kooij, bas Hieraan voegen wij als Bachcomité dit toe: Wij zijn blij dat dit ijzersterke team, Nederlandse Bachvereniging en Jos van Veldhoven na een periode van stilstand reeds dit jaar de Sint Baafskerk gaat vullen met welluidende (om niet te zeggen hemelse) klanken. .

.

 

€35,-

Ticket via de ticketshop


De kerk is open vanaf 15.30 uur